fbpx
Meteen naar de inhoud
Home » Nieuws » Welke ademtechniek is goed voor mijn cliënt?!

Welke ademtechniek is goed voor mijn cliënt?!

  • door

Het is goed om te zien dat bewuste ademoefening de laatste jaren enorm aan populariteit heeft gewonnen. Zowel via internet als in levenden lijve in de buurt zijn er genoeg workshops te vinden. Elke dag lijken er wel nieuwe technieken bij te komen en allemaal zijn ze dé oplossing. Helpen ze je naar een voorspoedig, rijk en vervuld leven. Maar hoe kies je nu de juiste techniek, docent of workshop om mee te beginnen? Voor jezelf, of voor een cliënt.

Laat motivatie en inspiratie de leidraad zijn en kies dus met je gevoel. Natuurlijk zijn er veel verstandige keuzes te maken op basis van fysiologie, werking, hulpvraag etc. Maar uiteindelijk zijn ademtechnieken vooral iets dat je moet doen en daarvoor is het belangrijk dat je gemotiveerd bent om daar regelmatig de tijd voor te nemen. Zodra je vervolgens merkt dat de oefeningen een effect op je hebben ontstaat er ook nieuwsgierigheid naar wat er nog meer mogelijk is. Ga je op onderzoek.

Op die manier werk je aan een van de belangrijkste pijlers van ademwerk: de relatie met je ademhaling. Een goede relatie met je ademhaling betekent dat je je eigen ademhaling bewust én onbewust ziet als ondersteunend en betrouwbaar. Dat het voedend is voor je lichaam, helpt bij het reguleren en navigeren in moeilijke/stressvolle situatie. Idealiter zorgt het opmerken van de eigen ademhaling voor een veilig en geruststellend gevoel. Een baken.

Ik vergelijk het vaak met de hand van een vader of moeder voor een kind (wetende dat dit lang niet voor iedereen op gaat). Een kind dat geconfronteerd wordt met een spannende situatie durft dit aan de hand van zijn/haar ouder toch aan.

Hoe zou je leven eruitzien als dat vertrouwen er is? ‘Ik kan door deze situatie heenkomen, mijn ademhaling ondersteunt me daarin’. Of het nu gaat om een lastig gesprek op werk, een conflict in de relatie, de intense ervaring bij fysieke inspanning of de zenuwen van opwinding voor een presentatie of optreden. Hoe mooi is het als je je ademhaling als anker kunt ervaren in jezelf.

Een gezonder relatie met je ademhaling ontwikkel je door plezier in bewuste ademoefening en vooral; moeiteloosheid. Intens, krachtig en snel zijn geen tegenovergestelden van moeiteloosheid. Geen enkele ademoefening zou geforceerd moeten voelen. Laat het lichtvoetig en vervullend zijn.

Motivatie en moeiteloosheid zijn dus de belangrijkste pijlers in het kiezen van de juiste ademtechniek of docent. Daar kun je een cliënt bij helpen om dat uit te vinden. Ligt de interesse bij sport, ga voor ademtrainingen die zich daar op richten. Of juist voor rust en meditatie. Verbinding met het hogere. Ga je aan van uitdagingen? Dan is ademretentie wellicht wat voor jou (breath holding). En je kunt het heel breed bekijken: zingen is fantastisch als het gaat over langer uitademen en het middenrif leren gebruiken. Zwemmen zorgt voor een ritmische ademhaling met retenties en het verminderen van het aantal ademhaling per minuut.

En ten slotte, als bewuste ademoefening je totaal niet leuk, inspirerend of zinvol lijkt, maar gaat ademhalen niet moeiteloos? Ga dan op zoek naar een ademcoach of -therapeut die je daar stap voor stap in kan begeleiden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.